Sweet Goodbyes - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Eline Mulder - WaarBenJij.nu Sweet Goodbyes - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Eline Mulder - WaarBenJij.nu

Sweet Goodbyes

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

01 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dit was het dan... Het vrijwilligerswerk zit er al weer op. De zes weken op de projecten zijn echt voorbij gevlogen!

Maandagochtend heel vroeg (05:30 uur) zwaaiden we de jarige Sandra uit. Zij werd toen opgehaald voor de Garden Route Tour, de tour die wij komende week ook gaan doen.

Bij Fikelela hebben we deze week veel buiten gespeeld met de kinderen. Ze hebben daar een klimtoestel met een glijbaan staan en twee schommels (gemaakt van autobanden). Vooral de schommels waren voor de oudere kinderen een ware hit. Zelfs een verlegen meisje dat vaak een beetje verdrietig is heb ik aan het lachen kunnen krijgen door haar in de schommel te zetten. Super om haar zo te zien lachen!
Vrijdag was het dan echt de laatste dag bij het weeshuis. Er waren twee kinderen jarig deze dag, dus we hebben er een feestje van gemaakt met muziek, schmink, verkleedkleren en muziekinstrumenten. Was erg leuk! Aan het einde van de ochtend alle mama's een dikke knuffel gegeven en afscheid genomen. Ze bedankten me voor alles wat ik heb gedaan voor de kinderen, door ze te inspireren en door ze liefde te geven. Zo lief! Daarna een leuke groepsfoto gemaakt met de mama's. Eentje ging zelfs op de grond liggen voor de foto en nam een van de vrijwilligers op haar rug. Geweldig!

Deze week heb ik bij GAPA vooral de grannies geholpen in de keuken. Woensdag vroeg iemand of we het eten wilden proeven wat ze de kinderen gaven die dag. Het heette Afrikaanse salade en het is een soort fijne cornflakes (ziet eruit als geraspte kaas) met zure yoghurt en volle melk. Ik proefde vooral de yoghurt, maar het was nog best lekker. Leuk om dat geproefd te hebben! Verder hebben we touwfiguren gemaakt, zoals ik vroeger ook veel gedaan heb. We hebben ze onder andere de kop en schotel geleerd. Woensdag met de oudere meiden doorfluistertje gedaan. Was nog best lastig als het een zin was uit een andere taal.
Donderdag was de laatste middag bij GAPA. Die begon met een meeting over de puberteit, best een lastig onderwerp om over te praten met de grannies. Het is in de Afrikaanse cultuur niet gebruikelijk om over zulke dingen te praten en al helemaal niet als er zowel mannen als vrouwen aanwezig zijn. Tegen het einde van de middag zongen we samen met de kinderen het lied Shosholoza, een bekend Afrikaans lied. Daarna was het toch echt tijd om afscheid te nemen van alle lieve grannies en kinderen bij GAPA. Ook de oma's bedankten me voor alles wat ik had gedaan en ze hoopten me heel snel weer te zien. Ze zijn zo lief en grappig, zal ze nooit vergeten!

Donderdagavond was ook de laatste keer zumba hier in Afrika. Ben met veel plezier naar de lessen geweest en heb veel leuke dansjes geleerd die ik thuis kan leren aan de meiden bij jazz!

Een van de coördinatoren hier in huis vroeg of Marjolein en ik een nieuwe choreografie wilden maken voor GAPA. Vrijdagmiddag tijdens het plannen hebben we er een gemaakt op het nummer Runaway van Galantis. Ze vond 'm erg leuk geworden en heeft beloofd dat ze het dansje gaat aanleren aan de kinderen van GAPA. Leuk dat we zo toch nog wat hebben kunnen 'achterlaten' van ons.

Zaterdag ben ik samen met Sandra naar Robbeneiland geweest, waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten. Om 11 uur vertrokken we met de boot vanaf Waterfront en een half uur later waren we op het eiland. We stapten eerst in de bus voor een rondrit over het eiland met als gids een oud-gevangene. We kwamen langs de begraafplaats, het postkantoor, de school, kerk en moskee. Ook stopten we bij een stapel stenen bij de steengroeve, waar Mandela de eerste steen heeft neergelegd tijdens de reünie met ex-gevangenen in 1995. Daarna stapten we uit de bus voor een rondleiding door de gevangenis. Op een gegeven moment kwamen we aan bij de cel van Nelson Mandela, de enige cel waarin nog alle spullen staan en dit was ook de enige die op slot zat. Bij de andere cellen kon je naar binnen lopen en in elke cel hing een naam en foto van de man die daar opgesloten heeft gezeten. Erg indrukwekkend!
Daarna afgesproken met Marjolein bij Waterfront en daar met z'n drietjes gegeten, als afscheid van Sandra die vandaag weer terug vliegt naar Nederland.

Vandaag met Marjolein en de Zwitserse Maria naar Kirstenbosch geweest, naar de botanische tuin. Was erg mooi om alle bloemen, planten en standbeelden te zien!

Nu onze koffers inpakken en ons klaarmaken voor de tour die morgen begint. We worden 's morgens om 05:50 uur opgehaald en zullen in vier dagen de Garden Route doen en terugkeren naar Kaapstad. Daar brengen we de laatste dagen door bij Ashanti Lodge, waar we de eerste week ook hebben overnacht. Zondag aan het eind van de middag vliegen we weer terug naar Nederland. Maar eerst genieten van de laatste dagen op tour, heb er zin in!!

Bedankt voor het lezen en voor jullie reacties!

Veel liefs vanuit Kaapstad! X

• 03 Maart 2015 - 16:29

Miny Schade:

wat een mooi verhaal en wat hebben jullie genoten.nu nog een dag of vijf en dan de terugreis het is wel heel snel gegaan en tot ziens in nederland''groetjes van de buurtjes schade en een dikke knuffel ook vanl linsey.

• 07 Maart 2015 - 10:07

Patrick:

jij bedankt voor je mooi verslagen Eline zie je Weer snel in Nederland geniet nog even wens je een goede reis morgen